Guru Buat Lawak Tidak Sopan jadi kebiasaan, pelajar Wanita jadi Trauma

Guru Buat Lawak [email protected] jadi kebiasaan, pelajar Wanita jadi Trauma | MINGGU ini, selain berita mengaitkan kisah kompaun selebriti wanita popular iaitu Neelofa dan kisah beberapa peniaga di Kelantan di kompaun RM50,000 kerana berniaga melebihi had yang ditetapkan, muncul satu cerita membabitkan lawak r0gol yang berlaku di sekolah melibatkan guru dan pelajarnya.

Tangkap layar video seorang pelajar perempuan yang mendedahkan mengenai jenaka r0gol yang didakwa dibuat oleh seorang guru lelaki di sebuah sekolah di Kuala Selangor.

Ain Husniza Saiful Nizam, 17, menggunakan medium Tik Tok mendedahkan seorang guru mata pelajaran Pendidikan Jasmani di sebuah sekolah di Selangor didakwa bergurau keterlaluan kerana seperti menggalakkan pelajarnya melakukan perbuatan rogol.

Malah, Ain Husniza menceritakan gurauan itu disambut gelak tawa pelajar lelaki sedangkan gurauan itu menimbulkan rasa trauma dalam kalangan pelajar perempuan.

Ain Husniza turut menerima ugutan rogol serta komen berbaur lucah oleh netizen termasuklah individu dalam golongan profesion pendidikan pada artikel wawancara yang diterbitkan oleh portal berita Malaysiakini.

Komen berbaur lucah, body shaming daripada golongan profesion pendidikan itu jelas memburukkan lagi institusi pendidikan negara selain menimbulkan rasa kurang senang terutamanya ibu bapa.

Melihat kepada situasi yang berlaku itu, apa yang boleh kita lihat adalah lawak berbaur lucah sudah dinormalisasikan dalam budaya kehidupan rakyat Malaysia.

Sebagai contoh, melihat kepada sajian program hiburan di kaca televisyen, pelawak-pelawak tanpa segan silu membuat lawak yang mempunyai double meaning − boleh ditafsirkan sebagai lucah.

Lawak itu terus disambut dengan gelak tawa, membuktikan lagi bahawa lawak berbaur lucah sudah dinormalisasikan dalam minda kita.

Pelawak itu bila ditegur, mereka berkata terpulang untuk mengambil sisi positif atau negatif kerana lawak itu bersifat subjektif dan lawak sedemikianlah yang sering menjadi ikutan buat pelajar sekolah yang mindanya masih putih dan bersih.

Berpunca daripada itu, selain bahan pornografi yang mudah diakses, pelajar sekolah merasakan lawak lucah itu sebagai satu perkara biasa kerana minda mereka sudah dinormalisasi di mana lawak lucah itu bukanlah satu kesalahan sebaliknya satu budaya untuk bergurau senda.Bekas Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail turut menyelar kejadian lawak rogol berkenaan sambil menyifatkan bahawa guru berkenaan tidak mempunyai rasa hormat terhadap pelajar wanitanya.

Pengerusi Biro Keluarga dan Masyarakat Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Asmah Ahmad melalui kenyataannya berkata, menjadi kewajiban seorang guru menjaga tutur kata sepanjang proses pengajaran, bahkan menunjukkan contoh yang baik kepada murid bukan sahaja dari segi tingkah laku, malah juga bahasa.

Beliau turut mencadangkan Kementerian Sumber Manusia mengkategorikan bentuk gangguan seksual kepada lima jenis antaranya secara lisan meliputi kata-kata, komen, gurauan, usikan, bunyi dan soalan berbentuk ancaman atau cadangan seksual.

Pendedahan yang buat oleh Ain Husniza itu sedikit sebanyak membuka minda masyarakat di mana sekolah tidak sepatutnya menjadi tempat menimbulkan rasa trauma buat kalangan pelajar sebaliknya tempat paling selamat sama seperti tanda pagar yang ditularkan #MakeSchoolASaferPlace.

Bagi golongan pelajar sendiri, tindakan Ain Husniza itu boleh dikatakan sebagai langkah berani buat pelajar sekolah kerana ada yang mendakwa kejadian gangguan seksual yang berlaku di sekolah sebelum ini tiada noktahnya.

Bapa Ain Husniza, Saiful Nizam Ab Wahab menyifatkan tindakan anaknya itu adalah satu titik mula kepada satu gerakan untuk menyedarkan masyarakat secara keseluruhan bahawa mentaliti remaja sangat sakit dan perlukan rawatan yang segera.

“Ini bukan hal kelakar. Ini bukan perkara lawak,” coret Saiful Nizam di Facebooknya.

Bagi Ain Husniza sendiri, dia tidak mahu perkara yang berlaku menjadi satu kebiasaan buat generasi baharu kerana jika berterusan ia akan menjadi barah yang tiada penawarnya lagi.

Kesimpulannya, sebagai guru tidak perlu membuat lawak keterlaluan, budak sekolah zaman sekarang sudah pandai dan bijak malah mudah terpengaruh dengan anasir yang tidak bermoral ini, berhati-hati bila berkata-kata, lawak boleh tapi ada batasnya silap langkah pelajar ikut apa guru buat dosa berpanjangan. Allahuakhbar.

Sumber : https://www.sinarharian.com.my/article/136195/SUARA-SINAR/Analisis-Sinar/Lawak-lucah-yang-jadi-kebiasaan

Wanita Ciplak Sambal Khairulaming Tampil Mohon Maaf

Wanita Ciplak Sambal Khairulaming Tampil Mohon Maaf | Viral seketika tentang ciplak makanan seorang instafamous dan boleh dikatakan chef selebriti iaitu Sambal Nyet Berapi. Individu bernama Masturaaliyah tampil memohon maaf berhubung isu ciplak Sambal Nyet Berapi buatan Chef selebriti media sosial, Khairul Amin Kamarulzaman.

Baca selanjutnya.

Wanita Ciplak Sambal Khairulaming Tampil Mohon Maaf

SHAH ALAM – Individu bernama Masturaaliyah tampil memohon maaf berhubung isu ciplak Sambal Nyet Berapi buatan Chef selebriti media sosial, Khairul Amin Kamarulzaman.

Khairul Amin atau lebih dikenali sebagai Khairulaming, 29, berkata, pihaknya mengemukakan tiga tuntutan iaitu bayaran pampasan tunai, permohonan maaf melalui video dan kenyataan pengakuan bersalah daripada Masturaaliyah sebagai tanda memohon maaf.

“Duit pampasan ini saya tidak akan pulangkan semula kepada pembeli sebab proses pulangkan semula ini tidak mudah dan aku nak pembeli memikul tanggung jawab juga (berhubung kes tersebut).

“Oleh itu 100 peratus duit ini saya akan sedekah kepada asnaf yang memerlukan di bulan puasa ini. Saya tak akan ambil satu sen pun,” katanya menerusi ciapan di Twitternya pada Khamis.

Pada Rabu, Khairul Amin membuat laporan polis dan mengambil tindakan undang-undang terhadap penciplak Sambal Nyet Berapi keluarannya.

Menurutnya, terdapat pihak tidak bertanggungjawab menciplak dan menjual produk yang tidak berkualiti kepada pelanggan dengan menggunakan jenama sambalnya.

Dalam pada itu, Masturaaliyah melalui pengakuan video dalam ciapan Twitter Khairulaming telah mengakui kesalahannya dan berjanji tidak mengulanginya lagi. “Assalamualaikum, saya Masturaaliyah. Saya orang yang bertanggungjawab terhadap Sambal Nyet yang tidak asli.

Baru-baru ini terdapat kes mengenai Sambal Nyet yang tidak asli, dan ia bukan dibuat daripada Khairulaming tetapi dibuat oleh saya.

“Oleh itu saya ingin membuat permohonan maaf yang sebenar-benarnya kepada pemilik Sambal Nyet yang sebenar iaitu Khairulaming dan juga kepada mereka-mereka yang terpedaya membeli sambal yang tidak asli, termasuklah mereka yang salah faham kepada Sambal Nyet yang sebenar.

“Oleh itu, saya menganggap ini pengajaran untuk saya, saya tidak akan mengulangi kesilapan ini,” katanya.

Selain itu, Khairul Amin berkata, Masturaaliyah telah membuat pengakuan bertulis di balai polis Damansara.

“Semua maklumat dan pengakuan telah dicatatkan dalam laporan polis,” ujarnya.

Kesimpulannya, janganlah kita nak senang tetapi guna nama atau bakat orang lain, usahalah secara jujur dan percaya dengan rezeki Allah bagi.

Bahasa Malaysia dan Indonesia Dalam Kurikulum Sekolah di Turki, Ini Sebabnya

Bahasa Malaysia dan Indonesia Dalam Kurikulum Sekolah di Turki, Ini Sebabnya | Dunia hari ni gempar apabila kerajaan Turki umum akan masukkan Bahasa Malaysia dan Bahasa Indonesia dalam silibus korikulum sekolah mereka. Ini puncanya yang mengejutkan. Alhamdulillah Allahuakbar. Tolong jangan abaikan artikel ini.

ANTARA BAHASA POPULAR DUNIA

Pemerintah Turki telah memutuskan untuk menambahkan bahasa Melayu dan bahasa Indonesia dalam kurikulum sekolah umum. Dua bahasa yang dituturkan oleh 160 juta orang tersebut akan diajarkan sebagai bahasa asing di sekolah-sekolah.

Pendidikan bahasa asing di sekolah-sekolah yang terbatas pada bahasa-bahasa Eropah, telah meluas ke bahasa-bahasa dari seluruh dunia. Saat ini, siswa dapat memilih dari 19 bahasa, dari bahasa Urdu hingga Korea, dari Cina hingga Parsi.

Alparslan Durmuş, ketua Jabatan Pendidikan yang bertanggung jawab atas kurikulum mengatakan, kedua bahasa tersebut diucapkan di Malaysia, Singapura, Brunei, Thailand, Filipina, dan Indonesia dan mereka menganggapnya “strategi” untuk meningkatkan ikatan budaya dan hubungan masa depan dengan negara-negara tersebut. (Sumber: Turkinesia)

Sumber

Kematian Yang Diinginkan, Nenek 80 Tahun Ditemui Tidak Bernyawa Dalam Keadaan Sujud – Al-Fatihah

Kematian Yang Diinginkan, Nenek 80 Tahun Ditemui Tidak Bernyawa Dalam Keadaan Sujud – Al-Fatihah | siapa tidak mahu mati dalam husnul khotimah, siapa sangka kita mahu pun keluarga kita atau sesiapa sahaja diberi kematian seperti ini.. Allahuakhbar…

KULIM: Seorang warga emas ditemui men1nggal dunia oleh cucu tirinya dalam keadaan bersujud di Kampung Air Merah kira-kira jam 9 malam tadi.
Norsiah Awang, 36, berkata, ketika kejadian, dia memanggil nenek tiri, Hasnah Napiah, 80, dari luar rumah namun tiada jawapan.

Menurutnya, dia tergerak hati untuk berpatah balik ke rumah warga emas berkenaan walaupun diberitahu jiran berdekatan bahawa mangsa kemungkinan ada di rumah saudaranya di Selama.

“Bila sampai saya tengok pintu terkunci dari dalam, saya panggil tiada jawapan, saya jadi tak sedap hati…cuba tengok dari tingkap dan berusaha menggunakan ranting kayu untuk buka selak kunci sampai terbuka.

“Masa tu banjir dah mulai surut cuma ada selut-selut sahaja dalam rumah, bila tengok kat katil tak ada orang, kemudian periksa bahagian lain,” katanya.

Norsiah yang juga merupakan Anggota Pertahanan Awam (APM) ketika itu sedang bertugas memantau kejadian banjir di beberapa buah kawasan termasuk rumah Hasnah.

Katanya, dalam keadaan samar akibat terputus bekalan elektrik, dia ternampak seolah-olah terdapat bantal dalam keadaan tenggelam.

“Apabila didekati, rupa-rupanya tok terduduk dalam keadaan bersujud,” katanya.

Pemeriksaan dari pihak polis

Pemeriksaan dilakukan pasukan perubatan mengesahkan mangsa telah meninggal dunia.

Menurutnya, Hasnah yang uzur akibat sak1t lutut selama ini hanya mengengsot untuk bergerak dan tinggal seorang diri dalam rumah terbabit.

Dia dikatakan sering ke rumah adiknya di Selama, bagaimanapun tidak menyangka bahawa mangsa berada di rumah seorang diri ketika kejadian.

Jenazah Hasnah kemudian diuruskan sebelum dibawa ke masjid untuk dikebumikan di Tanah Perkuburan Masjid At-Taufiq Air Merah dan selesai kira-kira jam dua pagi tadi.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kulim, Superintenden Mohd Yusof Shaari mengesahkan kem4tian warga emas terbabit adalah disebabkan sak1t tua.

Ada beberapa khusnul khotimah yang dirinci oleh para ulama berdasar dalil-dalil dari Al-Qur’an dan As-Sunnah. Diantaranya;

Seseorang yang mengucap kalimat ‘Laa ilaaha illallah‘, berdasarkan sabda Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam;
مَنْ كَانَ آخِرُ كَلامِهِ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ دَخَلَ الْجَنَّةَ

“Barangsiapa yang akhir perkataannya adalah ‘Laa ilaaha illallooh’ maka dia akan masuk Surga.” (HR. Abu Dawud)

Meninggal dengan keringat di dahi, berdasar hadits Ibnu Buraidah bin Hashib sebagai berikut ;
عَنِ ابْنِ بُرَيْدَةَ عَنْ أَبِيهِ أَنَّه

كَانَ بِخُرَاسَانَ فَعَادَ أَخًا لَهُ وَهُوَ مَرِيضٌ فَوَجَدَهُ بِالْمَوْتِ وَإِذَا هُوَ يَعْرَقُ جَبِينُهُ فَقَالَ اللَّهُ أَكْبَرُ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ مَوْتُ الْمُؤْمِنِ بِعَرَقِ الْجَبِينِ

“Dari Ibnu Buraidah dari ayahnya bahwa ia berada di Khurasan, ia menjenguk saudaranya yang s4kit, ia menemuinya tengah sekarat dan dahinya berkeringat, ia berkata: Allaahu Akbar, aku mendengar Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Orang mu`min meninggal dunia dengan (mengeluarkan) keringat didahinya.” (HR. Ahmad)

M4ti pada malam Jum’at atau di siang hari Jum’at, berdasarkan sabda Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam;
مَا مِنْ مُسْلِمٍ يَمُوتُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ أَوْ لَيْلَةَ الْجُمُعَةِ إِلَّا وَقَاهُ اللَّهُ فِتْنَةَ الْقَبْرِ

“Tidaklah seorang muslim meninggal dunia di hari Jum’at atau pada malam Jum’at kecuali Allah akan menjaganya dari fitnah kubur.” (HR. Ahmad dan Tirmidzi)

Orang yang meninggal karena tho’un (penyakit wabah atau sampar). Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi Wassallam bersabda;
الطَّاعُوْن ُشهَاَدَةٌ لِكُلِّ مُسْلِمٍ

“M4ti karena p3nyakit sampar adalah syahid bagi setiap muslim.” (HR. Bukhari)

Orang yang meninggal karena s4kit perut, atau peny4kit yang berhubungan dengan perut seperti; maag, kanker, usus buntu, kolera, disentri, bat ginjal dan lain sebagainya.
وَمَنْ مَاتَ فِي الْبَطْنِ فَهُوَ شَهِيْدٌ

“Barangsiapa yang m4ti karena s4kit perut maka dia adalah syahid.” (HR. Muslim)

Orang yang meninggal karena tenggelam, karena kejatuhan bangunan atau tebing. Abu Hurairah meriwayatkan bahwa Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi Wassallam bersabda;
الشُّهَدَاءُ خَمْسَةٌ الْمَطْعُونُ وَالْمَبْطُونُ وَالْغَرِقُ وَصَاحِبُ الْهَدْمِ وَالشَّهِيدُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ

“Orang yang m4ti syahid itu ada lima; orang yang meninggal karena penyakit tha’un, s4kit perut, tenggelam, orang yang kejatuhan (bangunan atau tebing) dan meninggal di jalan Allah.” (HR. Bukhari)

Orang yang meninggal dalam suatu urusan di jalan Allah (Sabilillah) . Seperti seseorang yang meninggal dalam perjalanan dakwah atau meninggal sewaktu mengajar ilmu agama atau ketika melakukan amal kebajikan kepada sesama yang diniatkan ikhlas karena Allah, sebagaimana dijelaskan dalam hadits riwayat Bukhari diatas. Fisabilillah adalah berjuang di jalan Allah juga dalam pengertian luas sesuai dengan yang ditetapkan oleh para ulama.

Seorang wanita yang meninggal karena melahirkan anaknya. Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi Wassallam bersabda;
قَتْلُ الْمُسْلِمِ شَهَادَةٌ وَالطَّاعُونُ شَهَادَةٌ وَالْبَطْنُ وَالْغَرَقُ وَالْمَرْأَةُ يَقْتُلُهَا وَلَدُهَا جَمْعَاءَ

“Terbunuhnya seorang muslim terhitung syahid, kem4tian karena wabah thaun terhitung syahid, kem4tian karena s4kit perut terhitung syahid, kem4tian karena tenggelam terhitung syahid dan seorang wanita yang ma4ti karena melahirkan anaknya terhitung syahid.” (HR. Ahmad)

Seseorang yang terbunuh karena mempertahankan hartanya atau kehormatannya. Abu Hurairah RA meriwayatkan;
جَاءَ رَجُلٌ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ” أَرَأَيْتَ إِنْ جَاءَ رَجُلٌ يُرِيدُ أَخْذَ مَالِي قَالَ : فَلَا تُعْطِهِ مَالَكَ قَالَ : أَرَأَيْتَ إِنْ قَاتَلَنِي قَالَ : قَاتِلْهُ قَالَ : أَرَأَيْتَ إِنْ قَتَلَنِي قَالَ : فَأَنْتَ شَهِيدٌ قَالَ : أَرَأَيْتَ إِنْ قَتَلْتُهُ قَالَ : هُوَ فِي النَّارِ “

Datang seorang laki-laki kepada Rasulullah Shallallohu ‘alaihi wasallam dan bertanya; “Wahai Rasulullah, bagaimana kalau ada seseorang yang hendak mengambil hartaku?” Beliau bersabda, “Jangan engkau berikan hartamu!” Bagaimana kalau ia melawanku?” Beliau bersabda; “Lawanlah dia!”, “Bagaimana kalau dia membunuhku?” Beliau bersabda; “Engkau syahid”, “Bagaimana kalau aku yang membunuhnya?” Beliau bersabda; “Dia di neraka!.” (HR. Muslim)

مَنْ قُتِلَ دُونَ مَالِهِ فَهُوَ شَهِيدٌ وَمَنْ قُتِلَ دُونَ دِينِهِ فَهُوَ شَهِيدٌ وَمَنْ قُتِلَ دُونَ دَمِهِ فَهُوَ شَهِيدٌ وَمَنْ قُتِلَ دُونَ أَهْلِهِ فَهُوَ شَهِيدٌ

“Barangsiapa yang terbunuh karena mempertahankan hartanya maka dia syahid, barangsiapa yang terbunuh karena memeprtahankan agamanya maka dia syahid, barangsiapa yang terbunuh karena mempertahankan nyawanya maka dia syahid dan barangsiapa yang terbunuh karena memeprtahankan keluarganya maka dia syahid.” (HR. Tirmidzi)

Orang yang meninggal dalam keadaan mengerjakan kebaikan atau amal sholeh. Seperti seseorang yang meninggal dalam keadaan sholat, melaksanakan ibadah haji, bersilaturahmi dan sebagainya. Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda;
مَنْ قَالَ : لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ ابتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ ، خُتِمَ لَهُ بهَا دَخَلَ الْجَنَّةَ ، وَمَنْ صَامَ يَوْمًا ابتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ خُتِمَ لَهُ بهَا ، دَخَلَ الْجَنَّةَ ، وَمَنْ تَصَدَّقَ بصَدَقَةٍ ابتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ خُتِمَ لَهُ بهَا ، دَخَلَ الْجَنَّةَ “

“Barangsiapa yang meninggal ketika mengucap ‘Laa ilaaha illallah’ ikhlas karena maka dia masuk Surga, barangsiapa yang berpuasa pada suatu hari kemudian meninggal maka dia masuk Surga, dan barangsiapa yang bersedekah ikhlas karena Allah kemudian dia meninggal maka dia masuk Surga.” (HR. Ahmad).*/Imron Mahmud

Akhir Kata

Semoga kita juga dikurniakan pengakhiran yang baik, dan sempat bertaubat sebelum ruh kita di tarik Allah, Aamiin Allahumma Aamiin

Al-fatihah kepada diri, Rasul dan sahabat, keluarga dan seluruh umat islam

Sumber Dan Rujukan

http://www.astroawani.com/ Via majalah harian

Majalah sinar

Jenazah kru KRI Nanggala 402 akan dibawa ke Surabaya

Jakarta: Jenazah kru kapal selam Indonesia KRI Nanggala-402 akan dibawa ke Surabaya, Jawa Timur.

Ketua Angkatan Laut Laksamana Yudo Margono berkata, proses evakuasi mangsa dan kaedahnya akan dikoordinasikan kemudian.

“Evakuasi nanti kita ke Surabaya, atau sesuai permintaan keluarga kerana di Banyuwangi ini ada tiga orang juga,” katanya dalam sidang media secara maya, semalam.

Media sebelum ini Panglima Tentera Nasional Indonesia (TNI) Hadi Tjahjanto mengumumkan semua kru kapal selam KRI Nanggala-402 terkorban.

Menurutnya berdasarkan visual daripada Remotely Operated Underwater Vehicle yang digunakan dalam pencarian kapal itu, kapal berkenaan ‘terbelah menjadi tiga bahagian’ di kedalaman 838 meter di dasar laut di perairan Bali.

KRI Nanggala 402 dilaporkan terputus hubungan pada 4.25 pagi Rabu lalu ketika dalam misi latihan penembakan torpedo, yang turut disertai 21 kapal TNI yang lain bersama lima pesawat tempur serta satu lagi kapal selam yang lain.

Sebelum ini kesemua 53 kru kapal selam Indonesia, KRI Nanggala 402 yang dilaporkan hilang dan tenggelam di perairan Bali pada Rabu lalu disahkan meninggal dunia.

Perkara itu diumumkan oleh Ketua Angkatan Tentera Laut Nasional Indonesia, Yudo Margono pada Ahad.

Sebelum ini, pihak berkuasa memaklumkan mereka menerima isyarat dari lokasi sedalam lebih 800 meter (m) pada awal pagi Ahad dipercayai kedudukan KRI Nanggala 402 tenggelam.

Bangkai KRI Nanggala 402 disahkan selepas pasukan penyelamat menggunakan kenderaan kawalan jauh tanpa pemandu bawah air (ROV) yang dibekalkan Singapura untuk meninjau lokasi dasar laut berkenaan.

Pihak berkuasa berkata, lebih banyak bahagian daripada kapal selam ditemui termasuk sauh dan pakaian keselamatan yang dipakai kru.

“Terdapat beberapa bahagian KRI Nanggala 402. Ia terbelah kepada tiga bahagian,” kata Yudo.

Terdahulu, Panglima Angkatan Tentera Nasioanl Indonesia (TNI), Hadi Tjahjanto turut mengesahkan kematian tragis kru KRI Nanggala 402.

“Berdasarkan bukti-bukti kukuh (penemuan barangan dari KRI Nanggala 402) tersebut, dapat dinyatakan bahawa KRI Nanggala-402 telah tenggelam dan seluruh anak kapalnya telah gugur,” katanya.

Dalam pada itu, Majlis Ulama Indonesia (MUI) menyarankan umat Islam menunaikan solat jenazah ghaib buat 53 kru kapal selam KRI Nanggala 402 terbabit.

“Semoga dosa mereka diampuni serta pengorbanan mereka kepada bangsa dan negara menjadi ibadah dan mendapat ganjaran pahala dari-Nya,” kata Ketua MUI, Anwar Abbas dalam satu kenyataan.

Pada Sabtu, peluang untuk menemui kru KRI Nanggala 402 hidup-hidup tipis selepas Yudi mengumumkan status KRI Nanggala 402 daripada hilang kontak (submiss) kepada tenggelam (subsunk).

Pertukaran status itu dibuat susulan penemuan beberapa objek dipercayai milik KRI Nanggala 402 selepas lebih 72 jam operasi menjejaki kapal selam itu dilancarkan.

Sebelum ini, kesemua kru kapal selam tersebut mempunyai ‘talian hayat’ selama 72 jam sehingga jam 3 pagi (waktu tempatan) pada Sabtu lalu sebelum kehabisan bekalan oksigen.

Mari sama-sama kita sedekahkan Al-fatihah kepada mereka semua semoga roh mereka dicucuri rahmat dan mendapat tempat yang terbaik di syurga. Amin

Betul ke Manchester United, Leeds United sama kuat

Betul ke Manchester United, Leeds United sama kuat | GERGASI Inggeris, Manchester United semakin menghampiri slot automatik saingan Liga Juara-Juara musim depan apabila mencatat keputusan seri tanpa jaringan ketika menentang Leeds United pada aksi Liga Perdana Inggeris (EPL) di Elland Road sebentar tadi.

Betul ke Manchester United, Leeds United sama kuat

Keputusan itu menyaksikan skuad Ole Gunnar Solskjaer berada 12 mata mengatasi West Ham United yang berada pada kedudukan kelima liga dengan baki lima perlawanan musim ini.

The Red Devils kini berada pada kedudukan kedua liga dengan pendahulu Manchester City terus memimpin liga dengan 77 mata 10 mata di depan United.

Skuad Solskjaer tampil ke laman lawan dengan momentum positif untuk mengekalkan rentak kemenangan dalam empat perlawanan terakhir, namun berdepan tentangan sengit tuan rumah kendalian Marcelo Bielsa.

Tuan rumah yang bertekad menebus kekalahan 6-2 di Old Trafford sebelum ini tidak kurang hebat apabila memiliki peluang terbaik menerusi Helder Costa, namun rembatannya sedikit tersasar.

Pelawat memiliki beberapa peluang merobek gawang lawan terutamanya menerusi sepakan percuma Marcus Rashford, namun digagalkan ketangkasan penjaga gol Leeds, Illan Meslier.

Keputusan seri tersebut menyaksikan anak buah Solskjaer mengumpul 67 mata manakala skuad kendalian Bielsa pula mengumpul 47 mata selepas mengharungi 32 perlawanan.

Cheng Hoe Tetap Positif

PENGENDALI Harimau Malaya, Tan Cheng Hoe tidak bimbang walaupun beberapa tonggak pasukan kebangsaan seperti Mohamadou Sumareh, Safawi Rasid dan Muhammad Syafiq Ahmad tidak diberikan minit bermain selain kurang menyerlah bersama Johor Darul Ta’zim (JDT) dalam saingan Liga Malaysia (Liga-M).

Menurut Cheng Hoe, beliau tetap positif untuk melihat impak yang akan dipamerkan ketiga-tiga pemain utama itu menjelang kempen kelayakan menjelang pusingan kedua Kelayakan Piala Dunia 2022/Piala Asia 2023 di Emiriah Arab Bersatu (UAE) pada Jun depan.

“Pada pendapat saya ia sesuatu yang biasa dalam Liga-M apabila jaringan dikuasai oleh penyerang import. Saya tahu pemain terutama penyerang tidak dapat minit bermain dan kurang beraksi dalam liga.

“Tetapi, sebagai jurulatih saya kena positif. Saya juga selalu ingatkan pemain supaya mereka buat latihan tambahan di kelab masing-masing untuk memastikan mereka bersedia apabila dipanggil ke skuad kebangsaan,” katanya.

Prestasi semasa ketiga-tiga pemain itu ketika ini menjadi persoalan selepas sudah lama tidak diturunkan bersama JDT dengan Safawi sedang berada dalam fasa pemulihan selepas kecederaan manakala Sumareh dan Syafiq sedang bergelut untuk mencuri tempat dalam skuad bimbingan Benjamin Mora itu.

Ia sekali gus menimbulkan kebimbangan adakah ketiga-tiga pemain tersebut dapat bersedia sepenuhnya dalam menggalas cabaran negara menjelang aksi kelayakan itu.

Untuk rekod, Sumareh ketika ini menjadi penjaring terbanyak untuk skuad Harimau Malaya dalam kempen kelayakan tersebut dengan tiga gol, manakala Safawi dan Safiq masing-masing telah menjaringkan dua gol dalam lima perlawanan yang telah diharungi pasukan kebangsaan.

Cheng Hoe dijangka terus mempertaruhkan kelibat ketiga-tiga pemain tersebut, namun dalam masa sama tidak menolak kemungkinan untuk mencari pilihan lain sekiranya mereka tidak bersedia untuk beraksi.

“Sudah tentu saya kena hormati jurulatih kelab masing-masing kerana mereka juga ada perancangan dan KPi sendiri. Sebab itu saya sentiasa positif dengan pemain yang hadir ke pasukan kebangsaan.

“Dalam masa sama, saya juga yakin pemain dah tahu tugas mereka dan perlu bersedia sebelum dipanggil. Namun, apa jua sekali pun, saya tidak boleh bagi alasan apabila pemain itu kurang menyerlah kerana tidak dapat peluang bermain di kelab masing-masing.

“Sebab itu, saya lebih suka cari pilihan lain dan bersedia dengan beberapa perancangan dalam usaha memastikan kita mampu memberikan yang terbaik dalam kempen kelayakan itu,” katanya.

Ayuh kita sokong Harimau Malaya, doakan kemenangan mereka.